Word een Viking

Dag 11: Valcarlos (E) – Obanos (E) – 104km

Vandaag is een zware dag door de combinatie van klimwerk, afdalingen en zeer warm weer tot 29°C.
Eerst en vooral de Ibaneta opgeraken. Dit met mijn allerkleinste versnelling… de bergop gaat verassend goed.
Aai klein probleempje. Na een paar kilometer bergop merk ik op dat ik mijn stuurtasje niet gemonteerd heb en dat dit nog in Valcarlos ligt %ù?µµ£. Dus effe terug.
Ik laat niets aan het toeval over… als ik de mogelijkheid zie om mijn bidon terug met water bij te vullen doe ik dat!
Zelfs water van een watervalletje vang ik op om te drinken, door de warmte is dit nodig.
Bijna op de top fietst er een Franse wielertoerist voorbij. Hij stopt net zoals ik op de Ibaneta en stelt voor om een fotootje van mij te maken.
Vriendelijk hé. Nu effe 5 minuten genieten van dit berglandschap. Ik maak de bedenking dat ik deze streek nog wel eens zou willen aandoen op vakantie!
Yes, nu bergaf… wie me kent weet dat ik geen afdalingsspecialist ben. Integendeel. Mijn vingers voelen dan ook stram aan van constant te remmen.

Na 23km kom ik aan in Burguete, waar ik even een pauze neem om de inwendige mens te versterken. :-)

Na 104km kwam ik in Obanos, een dorpje ten Zuiden van Pamplona(niet ver van Puente la Reina). In de buurt is een groot windmolenpark van heel wat kilometers lang.
Wat ik heel vreemd vind is dat de Spanjaarden uit deze buurt geen 2de taal kennen.
Onderweg kwam ik geen enkele fietser tegen op weg naar Santiago de Compostella.

Nu even lekker genieten van een lekker wijntje.Vandaag is het de zwaarste klimdag geweest.

Vandaag was het een prachtige dag. De landschappen… de abdij van Roncevalles (waar veel bussen stoppen met pelgrims die op deze plaats de tocht naar Santiago beginnen)… de plaats waar ridder Roeland sneuvelde… lekker gegeten en gedronken in het plaatselijke eetcafé.

Dag 10: Dax (F) – Valcarlos (E) – 103km

Deze morgen mijn tocht verder gezet richting Spanje, na 57km bevind ik me in Saint-Palais, een gemeente in het Franse departement Pyrénées-Atlantiques. Hier bevind ik me in het Frans-Baskenland.
Hier maak ik een korte pauze om wat te eten zodat ik voldoende energie heb om straks de bergen op te rijden.

’s Voormiddags was het mistig, maar nu is het stralende zon en warm.
Mijn grootste les vandaag is dat een beetje Pastis in de drinkbus gemengd met water een hele goeie dorstlesser is :-) .

In St.Jean Pied De Port een terrasje gedaan. Dit doet deugd tot ik de prijs hoor. Ik betaal. Overnacht niet hier zoals aanvankelijk de bedoeling was. Net over de Frans-Spaanse grens zijn enkele grote supermarkten waar de Fransen massaal hun boodschappen komen doen. De parking is echt supervol.

Ondertussen ben ik na 103km aangekomen in Valcarlos, een dorp op enkele kilometer van de Franse grens in de Spaanse provincie Navarra.

Ik heb een overnachting gevonden bij mensen thuis. In een prachtige woning.

De muur is wel 1 meter dik! De slaapkamer is deels bepleisterd en deels zijn de mooie natuurstenen te zien. Prachtige eiken vloeren. En een lekker ontbijt met tostados.
Vandaag is het enkel klim- en daalwerk, dus zal ik vannacht goed slapen.

Eerst superlekker gegeten voor 5 Euro. Namelijk een groot bord Jamon met wijn en brood!

Wat heeft een mens meer nodig??
Morgen wordt een zware dag, nog 23km klimmen over de bergen.

Dag 9: Cadillac (F) – Dax (F) – 169km

Vandaag zet ik mijn tocht verder ten Zuiden van Bordeaux richting Spaanse grens. Hopelijk kan ik wat recupereren gezien het vlakke parcours door de Landes?
In het hotel kreeg ik te laat ontbijt waardoor ik vandaag wat later ben moeten vertrekken. Geeft niet.

Na het vertrek uit Cadillac door het “Parc Naturel Régional des Landes de Gascogne”, een natuurpark zonder hellingen en 10-tallen kilometer sparrenbossen.

Ik bevind me na 68km in Pissos, zowat in het midden van dat natuurpark.

Door het late vertrek zien we wel tot waar we geraken. De Fransen zijn vandaag allemaal erg gehaast/gevaarlijk op de D-wegen. Woont Alain Prost in de buurt??

Mijn doel voor vandaag is behaald. Na 169km ben ik toegekomen in Dax, hier heb ik een terrasje gedaan.
Hier bevind ik me precies weer in een ander deel Frankrijk met de typische oude Landaise hoeves en smalle baantjes.
Ik begin stilaan meer en meer pelgrims te zien op weg naar Santiago de Compostella. Heb in l’Arrayade overnacht. Lekker gegeten tesaam met de andere pelgrims in de eetzaal.

Op het menu staat de Baskische piperade. Deze is echt smaakvol bereid. Wijn en water er naar believen. Door de vlakke weg ben ik wat gerecupereerd… de beentjes voelen goed.

Morgen zal ik proberen de Spaanse grens te halen,  al zal het wel afwachten worden of er veel klimwerk zal aan te pas komen omdat ik stilaan in de buurt van de Pyreneeën begin te komen.

Dag 8: Angoulême (F) – Cadillac (F) – 173km

Vandaag is het heel wat zonniger, tot 25°C.

Momenteel bevind ik me in de Dordogne-streek, een landschap zoals het Oostkanton bij ons in België.
Het parcours is prachtig met heel wat klimwerk.
Na 70km bevind ik me in Saint-Aulaye, ten Noord-Oosten van Bordeaux.

De rekker van mijn pakdrager is losgekomen en tussen de casette en het wiel gewrongen. Eventjes 5 minuten prutswerk om die er terug uit te halen.

Wel 30km reed ik tussen de mooie wijngaarden, waardoor ik bij aankomst natuurlijk zelf een paar glaasjes tot mij neem.
Na 173km kwam ik aan in Cadillac, een dorpje dat zich bevindt ten Zuid-Oosten van Bordeaux. Hier een **-hotelletje gevonden. De vermoeidheid begint zich toch stilaan te manifesteren. Tandjes poetsen met Aloë Vera tandpasta en vlug gaan slapen om morgen goed aan de nieuwe dag te kunnen beginnen!

Ik kom dichter en dichter bij de Spaanse grens, waar de beklimmingen en afdalingen van de Pyreneeën zich bevinden. De zwaartse dagen komen in zicht.

Dag 7: Poitiers (F) – Angoulême (F) – 130km

Opstaan, snel ontbijten en omstreeks 7:10 vertrekken van Potiers naar Angoulême, een afstand van 130km.
Na een bochtige afdaling kom ik in Nanteuil-en-Vallée, een echt Frans dorpje zoals ze eruitzagen rond 1950.

In het begin van de dag was het weer nogal betrokken, maar verder… stralende zon.
Het is plezant om te fietsen langs allerlei kleine wegen. Weeral wat klimwerk gedaan vandaag. Ook wat zijwind en tegenwind.

Wat bijzonder fijn is vandaag zijn de rustige wegen. Soms duurt het inderdaad soms een half uur eer je een auto tegenkomt. Zalig gewoon!
Een oud vrouwtje komt aangereden in haar auto… een R4-tje. Met haar neus kleeft ze bijna tegen de voorruit :-) , ze rijdt gewoon met haar wagen midden over de geverfde streep van de weg verder… als ze zo bij ons zou rijden!!!

Eventjes halt gehouden bij een Nederlands paar dat de tocht vanuit Gouda onderneemt met de fiets.

De tocht van vandaag verliep zeer goed! Nu ga ik op zoek naar een plek om te overnachten in de F1 van Angoulème.

De dame aan het onthaal heeft ook de weg naar Compostella gedaan . Ttz. te voet met vertrek ergens tegen de Spaanse grens.

Zoals iedere dag weeral een kamer gevraagd op het gelijkvloers zodanig dat de fiets op de kamer kan.

Dag 6: Tours (F) – Poitiers (F) – 121km

Vandaag was het een warmere dag om te fietsen, wel 20°C. Voor het eerst kan ik zonder regenjas fietsen onder de stralende zon en… voor het eerst het geluid van de krekels! Na 53km was ik in Pussigny. Alles was gesloten, geen café voor een verfrissing. Vandaag kwam ik zelfs geen fietsers tegen, enkel 2 Nederlanders die te voet kwamen uit Breda. Fijn even gebabbeld. Respect voor wat ze doen.

Weeral overnachten in een F1-hotel dat niet ver van futuroscope gelegen is. Van de gerante mag ik niet binnen op de kamer met de fiets. Tja… het spijt me meiske maar mijn vélo laat ik niet op straat staan.
Terug mijn fiets op richting Poitiers-zuid. Hier mag de fiets zoals steeds mee op de kamer! Na 121km ben ik in Poitiers-zuid, waar ik zal overnachten.
Bij Poitiers ben ik door het slagveld gereden dat daar in 732 nC. plaatsvond.

Dag 5: Chartres (F) – Tours (F) – 193km

Deze morgen rond 3u00 opgestaan omdat er continu lawaai was in het hotelletje. Vertrek tegen 3u30. Het was vrij koud, 0°C.
100 meter na het vertrek was er ineens geen openbare verlichting meer. Terwijl het toch echt pikdonker was.
Ik ben vlug mijn weg verloren. Er zit niets anders op dan met mijn lampje het kompas te bekijken en zo ongeveer in de goede richting te rijden.
Zeer mooie wegen met minder klimwerk leidden me nu reeds 113km verder tot in Vendôme. Hiermee ben ik weer een stukje opgeschoven naar het Zuiden.
Richtingaanwijzers zijn er ook niet veel op de D-wegen. In totaal heb ik ongeveer een 10-tal kilometers teveel gereden :-)

Ondertussen ben ik na 193km aangekomen in Tours, een mooie historische stad dat zeker een bezoekje waard is!
De laatste 10km was de weg slecht te vinden, en werd ik geholpen door een perregrino uit Bonheiden met een GPS. Met dank!

Tijd om wat te eten en de beentjes te laten rusten zodat ik morgen weer fris de fiets op kan springen!

Vandaag had ik toch wat minder hoogtemeters…ik begin echt onder stoom te komen, de tocht verloopt nog steeds vrij vlot.

Dag 4: Épône (F) – Chartres (F) – 83km

Deze morgen vertrok ik vanuit Épône richting Chartres. Onmiddellijk na de start een klim van 7% gemiddeld ……dit maakt een mens wakker!
Ondertussen bevind ik me in Maintenon na 58km fietsen.
Een hert die net voor mij de straat over liep gaf me even een kippenvelmoment.

Het weer word steeds beter (12°C) zodat ik mijn tocht wat vlotter kan doorzetten.

Na 83km kwam ik aan in Chartres, een mooie stad. Fietsen naar Santiago de Compostella blijkt een hype te zijn, want ik kwam vandaag weer 5 fietsers tegen die de tocht wagen.

Dag 3: Compiègne (F) – Épône (F) – 136km

Vandaag de derde en voorlopig zwaarste dag van mijn tocht naar Santiago de Compostella. Na terug een ondermaats ontbijt (boterhammen met choco. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat F1-ontbijten goedkoop zijn) in een Formule 1 hotel begon ik aan de tocht. Dezemorgen was het slechts 8°C.

Na 52km kwam ik aan te Mouy, waar ik wat gegeten heb. Tijdens dit traject heb ik zeker 15km bergop gedaan.
Het landschap wordt meer heuvelachtig, waardoor er op sommige momenten tot 10% moet geklommen worden, een goede training voor de Pyreneeën binnenkort!

Onderweg kwam ik nog een Vlaming uit Drogenbos tegen met dezelfde eindbestemming.

Na deze koude dag ben ik gestopt in Épône, een gemeente ten Noord-Westen van Parijs aan de Seine.
Spijtig genoeg is het vandaag een feestdag, en zijn alle cafeetjes gesloten. :-) .Wellicht ligt het hieraan dat Épône wel een dode stad lijkt. Dan maar iets gaan drinken in een tankstation. De bediende mompelde me iets toe in onverstaanbaar Engels. Dus vroeg ik hem gewoon wat hij zei. Hij vroeg eigenlijk waar ik vandaan kwam. Ook wou hij kwijt dat de Fransen de cultuur van de fiets niet hadden, dat een Fransman liever de auto neemt!

Ik ben te Garganville wel even verkeerd gereden. Bij het terugkeren naar het centrum ben ik een Nederlands echtpaar tegengekomen die ook verkeerd waren op deze plaats. Dus indien ik later nog een fietstocht zou maken is het wellicht best om een GPS te overwegen. Alhoewel zo af en toe eens verkeerd rijden heeft ook zijn charmes :-)

Morgen gaat mijn tocht verder richting Chartres.

Dag 2: Cambrai (F) – Compiègne (F) – 135km

’s morgens vroeg opstaan is geen probleem voor mij. Zeker niet in het F1 hotel waar het meestal ’s morgens en ’s avonds wat luidruchtig is :-) .
Het is terug redelijk koud buiten, dus eerst goed ontbijten en veel koffie drinken. De reisweg nog eens bekijken. De drinkbus terug vullen. 7u10 en… ik vertrek richting Compiègne.

Terug de volledige dag fietsen met mijn KW dit tegen de koude. Regelmatig eens naar mijn thermometer kijken, vandaag schommelt de temperatuur tussen 5 en 10 graden celsius. So what!

De landschappen zijn weeral mooi en heuvelachtig.
De bezienswaardigheden voor vandaag zijn de Romaanse toren van Vaucelles, de Scheldebron en de abdij van Vaucelles. Te Compiègne wat rondgereden in het centrum. Frisjes buiten maar toch een terasje gedaan. De waardin vroeg me welk biertje ik wou drinken… Heineken of Affligem?
Affligem natuurlijk.

Voila mijn 2de F1 hotel. Weer wat gaan eten. Vervolgens wat kleren uitwassen en op de kamer laten drogen (dankzij het elektrisch vuurtje op de kamer).

Vandaag heb ik 135 km in de benen. Nog steeds heb ik een heel goed gevoel in de benen, maar ja het is pas de 2de dag.
Onderweg ben ik 3 koppels per fiets tegengekomen met hetzelfde reisdoel.